Niedawno pokazywałam Wam, jak wykorzystałam komiks o Czarolinie do ćwiczenia się w tworzeniu postaci (czyli w nauce kreatywnego pisania)komiks o Czarolinie. Tym razem korzystając z drugiego tomu komiksu „MINECRAFT”, który niedawno wyszedł nakładem Egmonta, chciałam Wam podpowiedzieć, jak rozmawiać z dziećmi o prześladowaniu w szkole (i nie tylko). Dlaczego? Pewnie dlatego, że to właśnie z problemem prześladowania zmaga się jeden z bohaterów. Na szczęście pomimo problemów w szkole, ma swoich przyjaciół w grze, którzy nie tylko wspólnie z nim szukają w podwodnej świątyni i wspólnie walczą z piratkami i strasznym morskim potworem, ale również pomagają mu w „realu” stawić czoło prześladowcy, który tyle czasu uprzykrzał mu życie w szkole.
Polecam komiks, jeśli Wasze dzieci są fanami Minecrafta, a jeśli chcecie tak jak ja, wykorzystać lekturę do czegoś jeszcze, poza miło spędzonym czasem, proponuję pociągnąć temat prześladowań. Jak to zrobić? Można zacząć od trzech prostych kroków. Jeśli chcecie, możecie użyć kart, które rzygotowałam dla swoich dzieci:
Jak rozmawiać z dziećmi o prześladowaniu?
Po pierwsze, spróbujcie z dzieckiem ustalić czym jest prześladowanie, a czym nie jest. Jeśli chcecie skorzystajcie pierwszej karty: „Prześladujesz jeśli” – przeczytajcie przykłady i zaznaczcie każdy kwadrat, który opisuje prześladowanie. (Pierwsza strona pdf)
Po drugie, zastanówcie się wspólnie, co może zrobić osoba prześladowana, ale też co może zrobić osoba będąca świadkiem takiego prześladowania. Warto też porozmawiać o tym, co może zrobić prześladowca, być może bowiem nasze dziecko właśnie podczas tej rozmowy uświadomiło sobie, że wobec niektórych osób nie zachowuje się do końca fair – zamiast pogłębiać w nim przekonanie, że jest złym dzieckiem (skoro zrobił coś złego), dajmy narzędzia, które pomogą zmienić taką postawę.
Proponuję zrobić z dzieckiem oddzielne listy, które później można np. powiesić na ścianie lub wkleić do zeszytu dla przypomnienia. Listy z kilkoma podpowiedziami znajdziecie w pdf (strony 2,3,4). Dobrze będzie jednak jeśli razem z dzieckiem pomyślicie też o innych rzeczach. Pamiętajcie, żeby wziąć pod uwagę rozwiązania, które będą możliwe do wykonania w Waszych warunkach i które będą akceptowane przez Was.
Po trzecie, proponuję zabawę w „A co być zrobił gdyby…” Zasady są proste (i mam nadzieję intuicyjne): wymyślamy sytuacje związane z prześladowaniem, zapisujemy na kartkach, na zmianę losujemy i staramy się powiedzieć, co zrobilibyśmy w danej sytuacji. Jeśli nie chcecie wymyślać – możecie wydrukować nasze karty z sytuacjami (5 i 6 strona pdf).
KARTY PRACY „JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI O PRZEŚLADOWANIU” DO WYDRUKOWANIA
Pamiętaj, że to delikatny temat
Oczywiście przy tak delikatnych tematach trzeba pamiętać, że sytuacje są różne. Tak jak różne są nasze możliwości wpływania na nie. Nie twierdzę więc, że ta krótka rozmowa i kilka wykonanych ćwiczeń rozwiąże każdy problem. Myślę jednak, że warto od czegoś zacząć. I mówić o problemie prześladowania, nawet jeśli wydaje nam się, że bezpośrednio naszego dziecka to nie dotyczy. Być może nie dotyczy, a być może nie wiemy, że dotyczy. Nawet jeśli naprawdę nie dotyczy, to na pewno znajdą się sytuacje w których dziecko będzie świadkiem prześladowania. Może też podzieli się swoją wiedzą z kolegą czy koleżanką, która akurat ma taki problem. Tak czy siak – warto rozmawiać.
Pin it!
Pamiętaj, że ja w ten artykuł włożyłam czas i pracę. Jeśli więc Ci się podoba i uważasz, że może się przydać komuś z Twoich znajomych – udostępnij go dalej. Takie udostępnienia i komentarze, to dla mnie znak, że moja praca nie idzie na marne.
A jeśli jesteś na blogu po raz pierwszy – serdecznie zapraszam do zapoznania się z zakładką „Od czego zacząć czytanie bloga?”